Follow Us Now On Twitter

Sunday, January 22, 2012

Sajian Wajib di Tahun Baru Imlek

6:00:00 PM

Tak terasa lebaran imlek sudah di depan mata, saatnya kita menyiapkan sajian dan parcel imlek, sajian imlek ini merupakan tradisi dari nenek moyang. Isinya berupa makanan sebagai ucapan tradisi dan permohonan rejeki yang dipercaya membawa keberuntungan. Apa saja sajian imlek yang biasa disajikan tersebut, inilah dia:

1. Luohan zhai

Luohan zhai adalah hidangan vegetarian yang biasanya merangkumi 18 bahan, sering disaji pada hari pertama Tahun Baru. Sejenis lumut berbentuk rambut manusia, disebut "fat choy" dalam bahasa Kantonis sering menjadi ciri-ciri utama hidangan Buddha dan sajian lain, kerana namanya sama bunyinya dengan "kemakmuran". Suku kaum Hakka biasanya menyaji kiu nyuk dan yong tau fu.

2. Ikan
Ramuan yang penting sepanjang sambutan tahun baru. Sebutan perkataan Cina bagi ikan serupa dengan "lebihan". Ramuan utama bagi yee sang.

3. Yee sang
Ikan Salmon yang dilambung cebisan ramuannya apabila disambung untuk menyambut tuah.

4.Ladu jiaozi
Ladu ini dimakan di China utara karena bentuknya serupa dengan tongkol emas Cina kuno, seolah-olah berisi tuah.

5. Limau mandarin
Limau ini merupakan buah-buahan paling kerap ditemui semasa perayaan tahun baru. Fungsi buah limau mandarin bagi masyarakat Cina ialah untuk dipuja di Tokong dan daunnya untuk buang sial, buah limau mandarin pula melambangkan kesejahteraan dan kemewahan.

6. Kuih bakul
Kuih ini paling laris didapati di China timur (Jiangsu, Zhejiang dan Shanghai) karena namanya mempunyai arti yang sama dengan "kian tahun kian tinggi".

7. Mie
Mie dihidangkan tanpa dipotong, melambangkan panjang hayat.

8. Gula-gula
Gula-gula dan buah-buahan kering disimpan dalam kotak gula-gula Cina berwarna merah atau hitam.

9. Tikoy
Puding yang dibuat dari tepung pulut, kanji gandum, garam, air, dan gula. Warna gula yang digunakan menentukan warna puding ini (putih atau terang). Source

Tags

Labels

Blog Archive

Archives